4

بریجستون؛ تحقق یک رویا

اولین تایر های ساخته شده بریجستون (size: 29x4.50 4PR) در 9 آوریل 1930 ( چهارشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۰۹)

در سال گذشته میلادی بریجستون توانست مجددا از رتبه اول خود در میان تمامی لاستیک سازان مطرح جهان دفاع کند و همچنان بزرگترین بماند. اما بریجستون در طول دهه ها فراز و فرودهای بسیاری داشته است و این مقام را با سالها زحمت بدست آورده است.

بنای اولیه بریجستون در دهه سی میلادی گذاشته شد. این شرکت معظم هم اکنون بیش از ۸۳ سال از عمرش می گذرد. در واقع نام این کمپانی نیز برگرفته از نام بنیان گذار اوست. آقای “شوجیرو ایشی باشی Shojiro Ishibashi” در سال ۱۹۳۱ رسما کارخانه بریجستون را در شهر Kurume ژاپن بنیان نهاد.
در زبان ژاپنی “ایشی باشی” به معنای پل سنگی (Ishi = Stone, Bashi = Bridge ) می باشد. و نام بریجستون نوعی گرته برداری از نام بنیان گذار آن است.

ایشی باشی

ایشی باشی؛ بنیان گذار بریجستون (عکس از سایت رسمی بریجستون)

کسب و کار ابتدایی و خانوادگی ایشی باشی تولید جوراب های سنتی ژاپنی ( Tabi) بود. وی بعدها نوع خاصی از این جورابها با کف لاستیکی را تولید می کرد که به عنوان کفش کار در ژاپن مورد استفاده قرار می گرفت. (جالب است که هنوز این جوراب سنتی ژاپنی تولید و در بازار فروخته می شود)

کفش و جوراب سنتی ژاپن

کفش و جوراب سنتی (tabi) ژاپن

ایشی باشی در ۱۹۳۰ میلادی تصمیم گرفت که برای اولین بار در ژاپن تایر بسازد اولین تایرها در همین کارخانه جوراب بافی ساخته شدند و یکسال بعد بریجستون رسما پایه گذاری شد.
بر خلاف دیگر کمپانی ها، بریجستون به جای استفاده از تکنولوژی اروپا و آمریکای شمالی (که صاحبان تکنولوژی تایر سازی در آن دوران بودند) نگاه خود را بر خلق تکنولوژی ژاپنی متمرکز کرد. این کار باعث شد که کارخانه نوپای بریجستون به شدت تحت فشار قرار بگیرید اما به ناگهان درهای موفقیت باز شدند. بریجستون توانست به سرعت کیفیت و تولید خود را افزایش داده و بازارهای داخلی و خارجی را فتح کند.

اولین تایر های ساخته شده بریجستون (size: 29x4.50 4PR) در 9 آوریل 1930 ( چهارشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۰۹)

اولین تایر های ساخته شده بریجستون (size: 29×4.50 4PR) در ۹ آوریل ۱۹۳۰ ( چهارشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۰۹)

این روال اما زیاد دوام نیاورد و سایه جنگ جهانی دوم بر سر کشور ژاپن خیمه زد. در مدت جنگ تمامی امکانات و تولیدات کارخانه ها از جمله بریجستون مصروف جنگ و صنایع نظامی می شد. در سال ۱۹۴۵ جنگ پایان یافت اما از صنایع ژاپنی فقط مخروبه ای به جا مانده بود. اعتصاب های جنبش های کارگری نیز وضعیت را به شدت برای تولیدکنندگان سخت کرده بود. در این میان شاید بتوان گفت که موتور اصلی بسیاری از صنایع ژاپنی را شرکت های موتورسازی هوندا، سوزوکی و یاماها به راه انداختند بریجستون به جز ۲ پلنت در شهرهای Kurume و یوکوهاما باقی سرمایه های خود را از دست داده بود. سرمایه های این شرکت در خارج از ژاپن نیز به یغما رفته بود.
بریجستون با باقیمانده های پس از جنگ دوباره شروع به تولید کرد. این بار بیشتر تایر موتورسیکلت برای سه کارخانه موتورسازی تولید می کرد.
نوآوری در بریجستون اما هرگز خاموش نشد در ۱۹۵۱ بریجستون اولین تایرساز ژاپنی بود که لاستیک با لایه نخ ابریشم مصنوعی تولید کرد و یک برنامه پنج ساله مدرن سازی دستگاههای تولید را شروع کرد. در همین سال شعبه دیگری را نیز افتتاح کرد. در سال ۱۹۵۹ بود که فروش لاستیک های نایلونی را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۱ در راستای گذار به اصلاحات اجرایی طرح دمینگ را پیاده سازی و در سال ۱۹۶۸ جایزه دمینگ را کسب نمود. همچنین در سال ۱۹۶۲ واحد توکیو را به منظور گسترش مرکز تکنیکال و تحقیات و توسعه افتتاح نمود و در ۱۹۶۷ اولین لاستیک رادیال خود را به بازار عرضه کرد.

Bridgestonenuovologo

دهه ۶۰ میلادی آغاز طرحهای خارج از کشور بریجستون بود. اولین طرح در سنگاپور افتتاح شد و در ۱۹۶۷ دفتر فروش آمریکایی بریجستون افتتاح شد. کارخانه های بعدی در ۱۹۷۶ در اندونزی و ایران افتتاح شدند و دوسال بعد یک کارخانه استرالیایی را نیز خریدند. بنیانگذار بریجستون در سال ۱۹۷۶ درگذشت و نتوانست جشن پنجاه سالگی بریجستون را در ۱۹۸۱ ببیند. حالا دیگر بریجستون یکی از سه تایرساز برتر دنیا بود و علاوه بر ژاپن در هند، تایلند، لهستان، چین، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دنیا کارخانه داشت. در سال ۱۹۸۸ بریجستون کمپانی آمریکایی فایرستون را خریداری کرد.

در حال حاضر بریجستون بیش از ۴۷ کارخانه تایرسازی، ۲۹ کارخانه جنبی، ۱۹ کارخانه مواد اولیه، ۴ مرکز تحقیقات و توسعه و ۱۱ میدان تست دارد.

بریجستون امروزه علاوه بر اینکه رتبه نخست فروش تایر در دنیا را در اختیار دارد در زمینه فن آوری نیز از پیشروان این صنعت است و علاوه بر تولید تایرهای فرمول یک که از پیچیده ترین فن آوری های صنعت لاستیک سازی است طرحهای بلندپروازانه ای در زمینه تایرهای بدون باد دارد. تایر زیر یکی از این نوع است که بریجستون ادعا می کند به صورت ۱۰۰ درصد نیز قابل بازیافت است.

 

bridgestone-airless-tires2-537x295

 

می توانید ویدیوی معرفی این تایر در “توکیو موتور شو” را نیز در سایت آپارات ببینید.


منابع:

تاریخچه بریجستون در سایت رسمی آن

ویکی پدیای انگلیسی

 

 

دیدگاهی دارید؟

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند:
Visit Us On Google PlusVisit Us On LinkedinVisit Us On TwitterVisit Us On FacebookCheck Our Feed